Westers.nl

Rotterdam vol? ‘Plek zat voor woningen'

Rotterdam vol? ‘Plek zat voor woningen'

Rotterdam vol? ‘Plek zat voor woningen bij benzinestations, winkelcentra en verzorgingshuizen’

Iedere gemeente in Nederland kampt met dezelfde vraag: waar zetten we nieuwe huizen neer? Kijk eens naar kwijnende buurtwinkelcentra, verouderde zorgcomplexen en overbodige pompstations, zegt het Rotterdamse architecten- en onderzoeksbureau KAW. Daar is plek voor 200.000 nieuwe woningen, blijkt uit hun onderzoek. Zo’n 10 procent daarvan kan in de regio Rijnmond komen, schat directeur Reimar von Meding.

Yvonne Keunen 18-10-21, 12:29 Laatste update: 08:49

Wijkwinkels staan onder druk, scholen worden samengevoegd, buurtbibliotheken sluiten, ov-lijnen verdwijnen, woonwensen van ouderen veranderen en benzinestations worden overbodig. Of het nou gaat om de grote stad of een kleine gemeente, deze ontwikkelingen vinden overal plaats. ,,Daarom besloten wij te kijken naar hoeveel extra woningen dat kan opleveren”, zegt Von Meding. ,,Want planologen zien die kansen niet.”

Laadstations

Neem alleen al de opkomst van de elektrische auto. ,,Na 2050 mogen er helemaal geen benzineauto’s meer rijden, dus zie je aankomen dat er de komende jaren steeds minder benzinestations nodig zijn. Die zullen niet allemaal worden vervangen door laadstations. Gebeurt dat wel, dan kan dat prima in de parkeerkelder van een nieuw gebouw”, stipt Von Meding aan.

 

Op de locaties van een kwart van alle benzinesta­ti­ons kun je een stad als Almere bouwen

Reimar von Meding, directeur KAW

Van de vierduizend benzinestations in Nederland zijn er zeker 850 geschikt voor woningbouw. ,,Die liggen niet langs snelwegen of uitvalswegen, want daar is het natuurlijk niet prettig wonen. Op al die plekken samen zou je 88.000 woningen kunnen bouwen. Dat is evenveel als in een stad als Almere, een waanzinnig grote capaciteit.”

‘Rotterdam staat er vol mee’

De broodnodige vernieuwing van zorgcomplexen uit de jaren 60 en 70 biedt ook kansen. ,,Deze verpleeghuisflats zijn echt niet meer van deze tijd, ze hebben vaak nog gedeeld sanitair. En Rotterdam staat er vol mee.” Nieuwbouw biedt niet alleen de mogelijkheid tot eigentijdser wonen, maar ook tot meer woningen. Von Meding geeft als voorbeeld zorgcentrum Simeon en Anna aan de Strevelsweg in Rotterdam-Zuid. KAW ontwierp de nieuwbouw met vierhonderd woningen die ervoor in de plaats gaat komen. ,,Dat zijn er 40 procent meer dan nu”, zegt hij. ,,Behalve een verpleeghuis komen er ook woningen met een sociale en een hogere huur. En alle bewoners kunnen zorg inhuren als ze dat willen.” 

Omdat deze winkelcen­tra vaak geïsoleerd van de rest van de wijk liggen, kun je hier prima de hoogte in

Reimar von Meding, directeur KAW

Ook veel buurtwinkelcentra in naoorlogse woonwijken staan aan de vooravond van grote veranderingen. Huishoudens worden kleiner, mensen shoppen steeds meer online, winkels sluiten niet meer aan bij de moderne winkelwensen en parkeerterreinen zijn te groot geworden. ,,Zulke centra leiden een kwijnend bestaan.” Meer woningen betekent meer klandizie. ,,Omdat deze winkelcentra vaak geïsoleerd van de rest van de wijk liggen, kun je hier prima de hoogte in. En de parkeerterreinen kunnen best kleiner als je er een hub met deelvervoer bij maakt.” Bijkomend voordeel: ouderen die veel te groot wonen, kunnen eindelijk doorstromen naar de compacte, gelijkvloerse woning die ze nu vaak niet kunnen vinden.

Afbeelding verwijderd.

 

In de buurt van tankstations kunnen volgens het onderzoek woningen komen. Foto ter illustratie. © Spar

Compact

Gaan die extra woningen dan niet ten koste van de openbare ruimte? Volgens Von Meding valt dat reuze mee. ,,Er is vraag naar betaalbare huizen, dus bouw je compact. En in die wijken kun je de vaak zeer brede stoepen inruilen voor bebouwing.”

KAW hoopt met het rapport vooral gemeenten en woningcorporaties te interesseren. ,,Wij hebben een onderzoeksmethode ontwikkeld die hen kan helpen om op wijkniveau naar dit soort veranderingen te kijken.” Het kan volgens hem nieuwbouw in nog lege gebieden voorkomen. ,,Binnen de stad liggen nog veel mogelijkheden, er is ruimte zat. Wijktransformatie is bovendien sneller en goedkoper dan de ontwikkeling van nieuwe wijken. Al was het maar omdat alle voorzieningen er al zijn.” 



Documenten